Charakterystyka osoby z upośledzeniem umysłowym

Photo of a Woman with Tarot Cards

Upośledzenie umysłowe jest stanem trwałym charakteryzującym się inteligencją poniżej przeciętnej, co powoduje ograniczenia w uczeniu się i funkcjonowaniu adaptacyjnym. Osoby z upośledzeniem umysłowym mogą żyć samodzielnie w społeczności i uzyskiwać różne poziomy zatrudnienia, w zależności od stopnia ciężkości; wraz ze wzrostem ciężkości może być konieczne szkolenie i wsparcie, aby wykonać nawet proste, codzienne zadania. W tej części opisano stan zdrowia osób żyjących z lekkim, umiarkowanym lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Spostrzeganie:

  • obniżona sprawność spostrzegania,
  • spostrzega cechy konkretne, nie odróżnia cech ważnych.

Uwaga:

  • trudności z koncentrowaniem uwagi dowolnej,
  • dobrze koncentruje uwagę przy wykonywaniu czynności prostych, mechanicznych i na interesujących przedmiotach,
  • dominuje uwaga mimowolna.

Pamięć:

  • dobra pamięć mechaniczna,
  • zdarzają się przypadki wybitnie dobrej „pamięci fotograficznej”,
  • ograniczony zakres pamięci,
  • bardzo wolne tempo uczenia się,
  • potrafi zapamiętać proste wierszyki i piosenki,
  • osoby dorosłe potrafią powtórzyć zdanie (16-18 sylab), 5 cyfr.

Mowa:

  • znacznie opóźniony rozwój mowy: pojedyncze wyrazy około 5 roku życia, zdania około 7 roku życia,
  • używa prostych zdań,
  • liczne agramatyzmy,
  • ograniczony zasób słownictwa,
  • brak pojęć abstrakcyjnych.

Myślenie:

  • słabo rozwinięte myślenie pojęciowo-słowne,
  • myślenie ma charakter konkretno-obrazowy,
  • upośledzone rozumowanie przyczynowo-skutkowe,
  • bardzo wolne tempo i sztywność myślenia,
  • brak samodzielności, samokrytycyzmu, zdolności do samokontroli,
  • pojęcia definiuje przez opis przedmiotu i materiału, z którego jest zrobiony lub „przez użytek”.

Maksymalny poziom rozwoju umysłowego:

  • w wieku 15 lat osiąga wiek inteligencji do 7-8 lat.

Motoryka:

  • poważnie opóźniony rozwój ruchowy: siadanie w 2 r.ż., chodzenie w 3 r.ż.,
  • dość dobrze radzi sobie z samoobsługą,
  • wyuczalne w wykonywaniu prostych czynności zawodowych, pod nadzorem obsługuje proste maszyny i urządzenia,
  • ruchy mało precyzyjne, niezgrabne,
  • wolne tempo czynności ruchowych.

Procesy emocjonalno-motywacyjne i dojrzałość społeczna:

  • ujawnia wrażliwość emocjonalną, głębokie przywiązanie do wychowawców,
  • słabo kontroluje emocje, popędy i dążenia. Maksymalny poziom dojrzałości społecznej – 10 lat.

Skip to content